100% Franse chauffeurs
Ruim 80 vrachtwagens
Persoonlijk contact
Snel antwoord
Martien van Wijngen

Bericht van Martien

Martien van Wijngen

Mijn naam is Martien van Wijngen. Ik ben de directeur van Van Wijngen International en ik stel mij graag even aan u voor.

Enige tijd geleden, toen ik 16 jaar oud was, ben ik in de Rotterdamse haven begonnen als declarant. Dit was mijn eerste echte kennismaking met logistiek. Mijn droom was om ooit een transportbedrijf te hebben met eigen vrachtwagens op de weg. Op m’n dertigste besloot ik voor mezelf te beginnen in gekoeld vervoer. In de beginfase was ik uitsluitend expediteur en hoewel ik enkele grote klanten had, zat er toch te weinig spanning in.

Na één jaar kocht ik een eerste vrachtwagen. Het zat me alleen niet mee, want tijdens de eerste rit verongelukte mijn eerste chauffeur en was mijn eerste vrachtwagen total loss.

 

Volvo Globetrotter

Met wat financiële hulp van een relatie kon ik uiteindelijk opnieuw beginnen met 2 tweedehands vrachtwagens.  De jaren erna werden beter en in 1988 reden we met 20, voor die tijd, moderne koel- en vrieswagens. Volvo-Globetrotters, deze hadden een royale luxe cabine met airconditioning en kachel. Dat was wel wat, voor die tijd.

De commerciële zaken behandelde ik, terwijl mijn vrouw Greta de financiële zaken beheerde. We reden groenten en fruit vanuit Zuid-Spanje en Italië naar de Benelux. Zo’n rit deden wij vanuit Zuid-Europa in 36 uur. De trucks maakten meer dan 300.000 kilometer per jaar, uiteraard met dubbele bemanning.

Martien en Greta van Wijngen

Ik dacht dat ik een goede vervoerder was, maar was in elk geval geen goede ondernemer. Het was altijd doorgaan. Het geld dat ik verdiende, ging op aan bekeuringen. Jaarlijks betalen we tot 50.000 gulden aan bekeuringen. Maar je moest wel, als je de beste en snelste wilde zijn.

De handel zat toen anders in elkaar. Nu is koeltransport geen specialiteit meer. Toen reed je voor handelaren die bijvoorbeeld alleen maar in groente en of aardbeien deden.

Zij moesten hun waren op tijd op de markt hebben. Want hoe eerder die aardbeien op de markt waren, hoe hoger de prijs.

 

 

Combi truck Van Wijngen

In 1995 besloten we dus het roer drastisch om te gooien en het koeltransport te verruilen voor huifvervoer: computers, winkelinventarissen, conserven, koopmansgoederen en wat zich ook voordeed. Ik besloot me te richten op Parijs, een stad met 14 miljoen inwoners en binnen de rijtijdenwet vanuit Nederland mooi te behappen. Bovendien kende ik er een aantal expediteurs, waardoor de vijf trailers waarmee ik begon, al snel gevuld waren.

Van het één kwam het ander. Zo zijn wij gegroeid van vijf combinaties in 1995 naar de 150 vrachtwagens in 2010. Een groot bedrijf met 150 Franstalige chauffeurs. Voor grote partijen vervoerden we veel complete vrachten naar Frankrijk en terug.

Porteur Van Wijngen

Maar ook dat veranderde weer, voornamelijk tijdens de crisis die zich in 2008 voltrok.  De grote verladers begrepen dat zij meer bespaarden bij een  vervoerder met honderden Oost-Europese chauffeurs dan bij Van Wijngen. Dus moesten we ons toch meer gaan onderscheiden, met een kleinere vloot. Je moet als vervoerder een bepaalde niche vinden.

Wij onderscheiden ons nu door groupage te vervoeren naar Frankrijk met Franstalige chauffeurs. Stuur een Franse chauffeur op pad met 7 adressen rond Parijs. Of stuur een Litouwse chauffeur met dezelfde deelzendingen naar Parijs. Vervoerders met chauffeurs uit Oost-Europa gaan het hier nooit van ons winnen. Hoe goedkoop ze ook zijn. Dit is ons verhaal naar onze klant. Want in de denkwijze van mensen is een goedkoop product niet altijd een goed product en vaak van lage kwaliteit.

Familie Van Wijngen

Adverteren doen wij niet, maar we spreken wel de taal van de Fransen, figuurlijk én letterlijk. Fransen zoeken ons ook op als vervoerder. Men vindt onze vloot dan ook door geheel Frankrijk.

Hiermee creëren wij echt waarde binnen de supply chain door transport te doen tegen eerlijke tarieven en ons personeel correct te betalen. Dat is waar wij voor staan en zo leveren wij onze bijdrage aan de Nederlandse economie.

Met vriendelijke groet,

Martien van Wijngen

We gaan graag met u in gesprek

Neem contact met ons op om uw vragen te beantwoorden.

Planner Frankrijk